Mediatiedote – Uusi Åland Sea Jazz -festivaali elävöittää Maarianhaminan tapahtumatarjontaa elokuussa

15.6.2021

Historian ensimmäinen Åland Sea Jazz -tapahtuma järjestetään 6.-7. elokuuta 2021 Maarianhaminan ainutlaatuisessa Merikorttelissa sekä kulttuurikeskus Alandicassa. Tunnelmallisen tapahtuman tähtinä loistavat mm. ahvenanmaalaislähtöinen laulaja Johanna Grüssner ja saksofonivirtuoosi Jukka Perko. Åland Sea Jazz huipentaa  kesäisen jazzfestivaalien sarjan, joka kantaa nimeä Archipelago Sea Jazz.

Archipelago Sea Jazz on merellinen ja lämminhenkinen festivaalisarja, joka rakentuu saaristomme ainutlaatuisen vetovoiman sekä laadukkaan jazzmusiikin ympärille. Sarja yhdistää perinteikkäät Baltic Jazz ja Korpo Sea Jazz -festivaalit sekä uudet Turussa ja Maarianhaminassa järjestettävät jazztapahtumat yhteisen Archipelago Sea Jazz -nimen alle.

Tämä festivaalien sarja tarjoilee huipputason jazzia maailman kauneimmassa saaristossa, ja tunnelman aikaansaama muistijälki jää yleisön mieliin vähintään yhtä merkittävänä kuin itse musiikki!

Neljän kunnan yhteistyönä toteutettava kulttuuritoiminta synnyttää ympärilleen elinvoimaa ja edistää myös kansainvälistä matkailua. Festivaalikonsepti tuo Ahvenanmaan ja Turunmaan saariston lähemmäs toisiaan, ja tavoitteena on edistää kulttuuripalvelujen ympäristövastuullisuutta sekä saavutettavuutta niin paikalliset asukkaat kuin saariston matkailijat ja kesäasukkaat huomioiden. Archipelago Sea Jazz muistuttaa Itämeren suojelun tärkeydestä mm. tukemalla ympäristökumppaniensa John Nurmisen Säätiön sekä Pidä Saaristo Siistinä ry:n toimintaa.

Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävä Åland Sea Jazz on skandinaavisen laadukas festivaali, jonka konsertit järjestetään historiallisessa, puuvenekulttuuria vaalivassa Maarianhaminan Merikorttelissa sekä kulttuurikeskus Alandicassa. Idyllinen jazztapahtuma käynnistyy perjantaina 6.8. Merikorttelin hallissa, jossa jahti Alanta juuri rakennettiin. Avauskonsertissa pureudutaan jazzin ytimeen sielukkaan saksofonisti Manuel Dunkelin johdolla. Yhtye pureutuu vähemmän esitettyihin kappaleisiin, joita ovat säveltäneet mm. John Coltrane ja Thelonious Monk. Manuel Dunkel Standards Trion täydentävät suomalaisen jazzbasismin kivijalkana tunnettu Antti Lötjönen sekä svengin taituri, rumpali Jaska Lukkarinen.

Perjantai-iltaa jatketaan Edith Södergranin rakastettujen runojen maailmassa, kun Merikorttelin lavalle nousee häikäisevä laulaja-säveltäjä Anni Elif yhtyeineen Edith-ohjelmistollaan. Kansainvälisellä musiikin kentällä monipuolisesti työskentelevän Anni Elifin musiikki vie kuulijat intiimille matkalle, jossa hienot sävellykset kohtaavat futuristisen äänimaiseman ja yllätyksellisen improvisaation.

Lauantaina jazzyleisön hurmaa Ahvenanmaalla kasvanut ja Yhdysvalloissa uraa luonut laulaja Johanna Grüssner tuoreen trionsa kanssa, jossa soittavat tukholmalaiset pianisti Mathias Algottson ja trumpetisti Karl Olandersson. Konsertissa kuullaan rakastetuimpia klassikkosävelmiä intiimeinä trio-tulkintoina.

Mestarisaksofonisti Jukka Perko ystävineen tarjoaa lauantai-illan päätteeksi svengaavaa vanhojen aikojen jazzia virtuoosimaiseen tyyliin. Yhtyeessä ovat mukana mm. Django Reinhardtin henkeen taituroiva kitaristi Tomi Kettunen ja Steinway Jazz Talent -palkittu nuoren sukupolven pianisti Toomas Keski-Säntti. Jukan ja hänen iloluontoisten soittoniekkojensa loihtimat versiot ikivihreistä sävelmistä tempaavat kuulijansa mukaan musiikilliselle aikamatkalle 1930-luvun Amerikkaan.

Tapahtumaviikonlopun aikana järjestetään myös pääsymaksuttomia jameja, joissa paikalliset soittajat pääsevät kohtaamaan festivaaliartisteja improvisaation pyörteissä.

Konsertit järjestetään voimassaolevia kokoontumisrajoituksia ja paikallisten viranomaisten terveysturvallisuusohjeita noudattaen. Ajankohtaisimmat tiedot löytyvät festivaalin verkkosivuilta www.alandseajazz.fi sekä sosiaalisen median kanavista.

Ennakkoliput ovat myynnissä osoitteissa tiketti.fi/alandseajazz sekä tickster.com.

Lippujen oston yhteydessä voi tukea Itämeren suojelua lahjoittamalla vapaavalintaisen summan John Nurmisen Säätiön konkreettiseen Itämeri-työhön.

Åland Sea Jazz 2021

Perjantai 6.8.